Отримання знань

дистанційна підтримка освіти школярів


Природні комплекси як наслідок взаємозв’язків компонентів природи. Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі, її межі, властивості, закономірності розвитку

Видатний англійський учений Чарльз Дарвін якось сказав, що завдяки кішкам в Англії ще не перевелись баранячі котлети.

На перший погляд здається незрозумілим, який зв'язок існує між кішками та вівцями.

Виявляється, миші знищують - джмелів (точніше, їх гнізда). Джмелі — єдині запилювачі червоної конюшини. Отже, там, де немає джмелів, конюшина не росте. Конюшина — головний корм для овець. А значить, де багато кішок, там мало мишей, багато джмелів, гарні врожаї конюшини, ситі вівці та багато м'яса для котлет.

Цей смішний та незвичайний на перший погляд приклад показує, наскільки все взаємопов'язано в навколишньому світі.

Всі елементи природи — і живі, й неживі — складна система пристосованих один до одного, взаємодіючих та взаємопов'язаних компонентів. Поки ця система не порушена, між компонентами існує рівновага. Невміле втручання в життя природи може призвести до непоправних наслідків.

Хто ж є головним порушником природної рівноваги? Людина та її господарська діяльність, яка на сьогодні досягла таких масштабів, що її наслідки вже діють проти свого творця: страшні урагани та повені, сильні землетруси та цунамі, виникнення нових хвороботворних вірусів і бактерій.

Усього цього можна було б уникнути, якби «кожен крок людської діяльності був обміркований та зважений. Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про те, як важливо людині знати закони природи та вміти прогнозувати будь-які зміни у ній унаслідок своєї господарської діяльності.

Компоненти природного комплекcу

Взаємодія оболонок Землі

Перегляньте відео

Природні комплекси.

Географія.6 клас https://www.youtube.com/watch?v=iuaQKPuYBIM 

 

 Географічний тренінг

 1). Приклад. Використовуючи ланцюжок причинно-наслідкових зв’язків, розкажіть про можливі наслідки вирубки лісу.

(Вирубка лісу — зникнення рослин і тварин, характерних для лісо­вих районів — зниження вологості — поява іншої рослинності — змі­на і руйнування ґрунтів — утворення ярів — зниження рівня ґрунто­вих вод — обміління річок.)

2). Продовжте ланцюжок можливих наслідків великого вивер­ження вулкана. Викид пилу і диму — зниження прозорості атмосфери — ... .


«Географічний крос»
Найбільшим природним комплексом Землі є... (географічна оболонка).

Зміна одного з компонентів у географічній обо­лонці неминуче спричиняє.. (зміну решти компонентів).

Закономірна повторюваність природних про­цесів та явищ у часі називається... (ритмічністю).

Однією з головних сил, що змінюють географіч­ну оболонку, сьогодні є... (діяльність людини).

Першоджерелом усіх природних процесів вза­ємодії оболонок Землі є... (енергія Сонця).

 

БОНУС  для тих, хто пройшов «Географічний крос» 

Перегляньте цікаве відео:12 фактів про планету Земля та цікаві географічні дослідження https://www.youtube.com/watch?v=OfKXOlRkAO0

 

                   Казка про діда Савелія і зайців

В одному місті жив дід Савелій. Його оточували цегельні стіни будинків, скляні вітрини магазинів, укриті асфальтом тротуари і до­роги. Повітря забруднене, скрізь суєта, шум і гамір. Набридло йому таке міське життя, вирішив дід переїхати до села, де на окраїні лісу в нього був будиночок, город і садочок.

Дуже сподобалося йому жити в селі. Уранці він просинався від співу птахів, удень ходив до лісу, де спостерігав за життям білок, їжаків, зайців й інших лісових жителів. А ввечері дід полюбляв працювати в садочку — саджав дерева, кущі, квіти і доглядав за ними. Повітря чисте, прозоре — немов звук гітарної струни. Тиша і спокій. Здоров’я стало покращуватися. Одне турбувало діда Са­велія: зайці іноді обгризали кору з молодих дерев, ушкоджували кущі. Вирішив дід зробити паркан і відгородитися від зайців. Пар­кан видався на славу, але, на здивування діда, за зиму майже всі його молоді насадження загинули. Виявляється, їх знищили миші. Як же це сталося? Справа в тім, що паркан перегородив дорогу не тільки зайцям, але і їжакам та борсукам, які не давали мишам «розгулятися», регулювали кількість цих гризунів. У мишей не стало ворогів — і вони знищили частину рослин. Дід Савелій зняв частину паркану і подбав, щоб у зайців було достатньо їжі в лісі. І тепер у діда чудовий сад.

На цьому прикладі ви переконалися, що будь-які зміни в природі можуть обумовити рух безлічі «ниточок», якими зв’язані між собою і рослини, і тварини, і людина.

 

Висновок

Вивчення природних комплексів відкрило перед людством мож­ливість обміркованої взаємодії з природою. На сьогоднішньому уроці ви дізналися про  закономірності географічної оболонки, навчи­лися характеризувати та пояснювати виникнення зональних та азо­нальних природних комплексів.

 

Використані джерела:

  1. Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі https://vseosvita.ua/library/geograficna-obolonka-najbilsij-prirodnij-kompleks-zemli-1478.html
  2. 12 фактів про планету Земля та цікаві географічні дослідження https://www.youtube.com/watch?v=OfKXOlRkAO0

  3. Природні комплекси.Географія.6 клас.

    https://www.youtube.com/watch?v=iuaQKPuYBIM

     

     

     

 


В системі: гості - (1); користувачі - (0)