Отримання знань
дистанційна підтримка освіти школярів
Природні комплекси як наслідок взаємозв’язків компонентів природи. Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі, її межі, властивості, закономірності розвитку
Видатний англійський учений Чарльз Дарвін якось сказав, що завдяки кішкам в Англії ще не перевелись баранячі котлети.
На перший погляд здається незрозумілим, який зв'язок існує між кішками та вівцями.
Виявляється, миші знищують - джмелів (точніше, їх гнізда). Джмелі — єдині запилювачі червоної конюшини. Отже, там, де немає джмелів, конюшина не росте. Конюшина — головний корм для овець. А значить, де багато кішок, там мало мишей, багато джмелів, гарні врожаї конюшини, ситі вівці та багато м'яса для котлет.
Цей смішний та незвичайний на перший погляд приклад показує, наскільки все взаємопов'язано в навколишньому світі.
Всі елементи природи — і живі, й неживі — складна система пристосованих один до одного, взаємодіючих та взаємопов'язаних компонентів. Поки ця система не порушена, між компонентами існує рівновага. Невміле втручання в життя природи може призвести до непоправних наслідків.
Хто ж є головним порушником природної рівноваги? Людина та її господарська діяльність, яка на сьогодні досягла таких масштабів, що її наслідки вже діють проти свого творця: страшні урагани та повені, сильні землетруси та цунамі, виникнення нових хвороботворних вірусів і бактерій.
Усього цього можна було б уникнути, якби «кожен крок людської діяльності був обміркований та зважений. Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про те, як важливо людині знати закони природи та вміти прогнозувати будь-які зміни у ній унаслідок своєї господарської діяльності.
Компоненти природного комплекcу
Взаємодія оболонок Землі
Перегляньте відео
Природні комплекси.
Географія.6 клас https://www.youtube.com/watch?v=iuaQKPuYBIM
Географічний тренінг
1). Приклад. Використовуючи ланцюжок причинно-наслідкових зв’язків, розкажіть про можливі наслідки вирубки лісу.
(Вирубка лісу — зникнення рослин і тварин, характерних для лісових районів — зниження вологості — поява іншої рослинності — зміна і руйнування ґрунтів — утворення ярів — зниження рівня ґрунтових вод — обміління річок.)
2). Продовжте ланцюжок можливих наслідків великого виверження вулкана. Викид пилу і диму — зниження прозорості атмосфери — ... .
«Географічний крос»
• Найбільшим природним комплексом Землі є... (географічна оболонка).
• Зміна одного з компонентів у географічній оболонці неминуче спричиняє.. (зміну решти компонентів).
• Закономірна повторюваність природних процесів та явищ у часі називається... (ритмічністю).
• Однією з головних сил, що змінюють географічну оболонку, сьогодні є... (діяльність людини).
• Першоджерелом усіх природних процесів взаємодії оболонок Землі є... (енергія Сонця).
БОНУС для тих, хто пройшов «Географічний крос»
Перегляньте цікаве відео:12 фактів про планету Земля та цікаві географічні дослідження https://www.youtube.com/watch?v=OfKXOlRkAO0
Казка про діда Савелія і зайців
В одному місті жив дід Савелій. Його оточували цегельні стіни будинків, скляні вітрини магазинів, укриті асфальтом тротуари і дороги. Повітря забруднене, скрізь суєта, шум і гамір. Набридло йому таке міське життя, вирішив дід переїхати до села, де на окраїні лісу в нього був будиночок, город і садочок.
Дуже сподобалося йому жити в селі. Уранці він просинався від співу птахів, удень ходив до лісу, де спостерігав за життям білок, їжаків, зайців й інших лісових жителів. А ввечері дід полюбляв працювати в садочку — саджав дерева, кущі, квіти і доглядав за ними. Повітря чисте, прозоре — немов звук гітарної струни. Тиша і спокій. Здоров’я стало покращуватися. Одне турбувало діда Савелія: зайці іноді обгризали кору з молодих дерев, ушкоджували кущі. Вирішив дід зробити паркан і відгородитися від зайців. Паркан видався на славу, але, на здивування діда, за зиму майже всі його молоді насадження загинули. Виявляється, їх знищили миші. Як же це сталося? Справа в тім, що паркан перегородив дорогу не тільки зайцям, але і їжакам та борсукам, які не давали мишам «розгулятися», регулювали кількість цих гризунів. У мишей не стало ворогів — і вони знищили частину рослин. Дід Савелій зняв частину паркану і подбав, щоб у зайців було достатньо їжі в лісі. І тепер у діда чудовий сад.
На цьому прикладі ви переконалися, що будь-які зміни в природі можуть обумовити рух безлічі «ниточок», якими зв’язані між собою і рослини, і тварини, і людина.
Висновок
Вивчення природних комплексів відкрило перед людством можливість обміркованої взаємодії з природою. На сьогоднішньому уроці ви дізналися про закономірності географічної оболонки, навчилися характеризувати та пояснювати виникнення зональних та азональних природних комплексів.
Використані джерела:
- Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі https://vseosvita.ua/library/geograficna-obolonka-najbilsij-prirodnij-kompleks-zemli-1478.html
-
12 фактів про планету Земля та цікаві географічні дослідження https://www.youtube.com/watch?v=OfKXOlRkAO0
-
Природні комплекси.Географія.6 клас.
https://www.youtube.com/watch?v=iuaQKPuYBIM