Отримання знань

дистанційна підтримка освіти школярів


 

Фізіологічна і соціальна зрілість. Взаємозв'язок фізіологічної й соціальної  зрілості

    Вивчивши цю тему, ви дізнаєтеся:   

   - вікові особливості розвитку юнаків і дівчат;
   - ознаки відхилення від вікових термінів розвитку підлітків;
   - необхідність ведення здорового способу життя;
   - про фізіологічну і соціальну зрілість;
   - взаємозв'язок фізіологічного та соціального розвитку;
   - основні ознаки фізіологічної й соціальної зрілості.

     У ході свого індивідуального розвитку кожна людина проходить певні етапи. Одним із таких закономірних етапів є й підлітковий вік.

    Підлітковий вік - це період багатьох змін: фізіологічних, що відбуваються у тілі, психологічних - у думках, почуттях і потребах, а також у стосунках з іншими людьми (батьками, вчителями, друзями, протилежною статтю). Щоб стати дорослим, треба «вирости» не лише фізично, а й психологічно і соціально.

                                

    Організм дозріває фізіологічно, але до повної фізіологічної зрілос­ті ще далеко, іде соціальне дорослішання, проте соціальна зрілість ще не настала. Саме тому підлітковий період є таким непростим, насиченим і суперечливим.

    Хронологічно підлітковий вік визначається від 10-11 до 14-15 ро­ків.

    Гормони росту й статеві гормони викликають у підлітка інтенсив­ний фізіологічний розвиток, спрямований на формування фізіологічної зрілості.

 

Розвиток людини

фізичний

статевий

розумовий

Нормальний фізич­ний розвиток - це змі­на розмірів і форми тіла відповідно до віку.

Нормальний статевий розвиток - це своєчасне дозрівання статевої сис­теми та інших фізіоло­гічних систем людини, характеризуються здат­ністю до відтворення (дітонародження).

Нормальний розумовий розвиток - це відповід­не вікове становлення структури і функцій го­ловного мозку: розбір­ливе мовлення, розумо­ві процеси (сприйняття, увага, емоції, пам'ять, аналіз і синтез інфор­мації).

 

    Фізичний розвиток є суто індивідуальним. Не хвилюйтеся, коли ви маєте невеликий зріст або маленьку вагу. Усе суто індивідуально і залежить від ба­гатьох причин.

 

    На темпи зростання і розвитку, крім спадковості, впливають інші чинни­ки. Відомо, що у другій половині XX ст. був помічений процес прискорення темпів зростання і розвитку. Це явище здобуло назву «акселерація».

    Акселерація - це прискорення фізичного розвитку дітей, яке спостерігається останні 150 років. Вона включає різні анатомічні й фізіологічні прояви, зокрема й скорочення термінів статевого дозрівання. Серед причин, що зумовили акселерацію, називають соціально-економічні умови, вплив посиленого потоку інформації, перерозподіл генетичного матеріалу в популяціях людини, вплив сонячної активності та інше. 

     Є діти, які мають уповільнений розвиток. Від таких дітей, на жаль, відмовляються батьки. Вони погребують особливої уваги та догляду.

     - Чинники, які позитивно виливають на фізіологічний, стате­вий і розумовий розвиток:  спадковість, рівень здоров'я, збалансоване хар­чування, екологічно чисте довкілля, соціальні умови проживання та здоровий спосіб життя тощо.

     - Існують чинники, які особливо негативно впливають на ваш індивідуальний фізіологічний розвиток: нездоровий спосіб життя і шкідливі звички.

     Юність - досить тривалий і складний період життя людини. Це перехід від безтурботного дитинства до дорослого світу. Саме в юності продовжують формуватися ціннісні орієнтації, самоідентифікація, самовизначення, самосвідомість. Відбувається також бурхливий психосексуальний розвиток, пробуджуються романтичні почуття.

    Уповільнюється фізичний розвиток: дівчата ростуть переважно до 16-17 років, а юнаки - до 17-18 років. Проте у хлопців особливо швидко зростає м'язова маса і сила. Удосконалюється також нервова система, яка стає стабільнішою та витривалішою. Поступово гальмівні процеси врівноважуються з процесами збудження.

    Кожний громадянин України визнається суспільством дорослим лише з моменту отримання ним паспорта у 16 років. Юридичне законодавство визначає іншу межу дорослості - 18 років, коли людина несе повну відповідальність за всі свої вчинки. З цього віку (і не раніше) кожний користується виборчим правом та іншими правами.

 

Фізіологічна зрілість - це фізіологіч­не дозрівання всіх систем організму. Вимірюється показниками фізичного розвитку людини, фізичною підготов­леністю її фізіологічних систем (рухо­вої, кістково-м'язової, нервової), на­тренованістю, життєвою активністю й функціональною готовністю адек­ватно відповідати на впливи навколишнього середовища.

 

Соціальна зрілість - це вміння лю­дини успішно пристосовуватися до спільного життя з іншими людьми.

Фізіологічна і статева зрілість людини настає наприкінці юнацького віку (17-18 років). Зростання і розвиток орга­нізму завершується, всі системи орга­нізму практично досягають своєї біо­логічної зрілості, що характеризується здатністю статевих органів до статевих стосунків і самовідтворення (здатність мати дитину).

 

Соціальна зрілість настає тоді, коли людина стає особистістю, яка здат­на відповідати за свої вчинки, брати участь у виробничих взаєминах, дру­жити і кохати, піклуватися про близь­ких, рідних і друзів, дотримуватися правил і норм поведінки у колективі та суспільстві, а також створити сім'ю. Це також здатність не тільки діяти у власних інтересах, а й налагоджува­ти і погоджувати взаємини, конструк­тивно розв'язувати конфлікти.

 

Оцінювання індивідуального фізичного розвитку ще донедавна проводили індекс­ним способом (індекс Брока): від довжини тіла віднімали число 100, отримували нор­мальну (щодо зросту) масу тіла. Напри­клад, при зрості 165 кг (165 - 100) людина має вагу 65 кг.

Оцінювання індивідуального фізично­го розвитку проводять за модифікованими шкалами співвідношення маси тіла від­носно довжини тіла.

Рівень статевого дозрівання визначають за оцінкою статевої формули за віково-статсвими нормативами, а функціональні можливості - за допомогою деномометрії та спірометрії (визначення життєвої єм­кості легень) Діапазон «норми»:

від М - 1 Б до М + 2 Б, де:

 М - середньоарифметична величина антропометричних показників довжини, маси і обхвату грудної клітини;

Б (сигма) - середньоквадратичне відхи­лення цих показників.

Крім того, на підставі вираженості статевої формули (А, Р, Ма, Ме):

А - ступінь розвитку волосяного покриву під піхвами;

Р - ступінь розвитку волосяного покри­ву на лобку;

Ма - ступінь розвитку молочних залоз у дівчат;

Ме + - наявність або відсутність менстру­ацій у дівчат.

Ураховуються також такі ознаки: зміна тембру голосу, зріст хряща гортані у хлоп­ців.

 

Щоб стати дорослим, необхідно:

- вивчати й виконувати норми та пра­вила, за якими живе наше суспіль­ство;

- відвідувати школу, успішно навча­тися, підвищувати свій інтелектуаль­ний розвиток і думати, плану­вати, яку професію хочете обрати, і що для цього слід зробити;

- вчитися спілкуватися, дружити і кохати;

- піклуватися про рідних, друзів, близьких;

- дбати про людей похилого віку, слухати їх мудрі поради тощо.

 


В системі: гості - (1); користувачі - (0)