Отримання знань

дистанційна підтримка освіти школярів


Урок 94-95

Тема: Питальні, відносні, вказівні й означальні займенники

 

Хід уроку

ПИТАЛЬНІ займенники хто? що? який? чий? котрий? скільки? Вживаються для вираження питань про особу ( хто) чи предмет (що), ознаки чи належність предмета особі (який, чий) або кількість і порядок предметів при лічбі (скільки, котрий). За допомогою питальних займенників будують питальні речення.

Питальні займенники хто, що, скільки не мають роду й числа, змінюються лише за відмінками.

У формі називного відмінка займенники хто, що виконують роль підмета: Хто кине тінь на ясне сонце?, у формі непрямих відмінків - додатка: Що робиш ти? Ти що надумав? Кому повім печаль мою?

Питальні займенники який, чий, котрий змінюють за за родами, відмінками й числами.

У реченні вони найчастіше є означеннями: Який мені вітер у серце повіяв? Чиє кам'яне серце не зворушать похвали?

 

ВІДНОСНІ займенники - ті самі, що й питальні (хто, що, який, чий, котрий, скільки), але вживаються вони для зв'язку частин складного речення.


Відмінювання питальних та відносних займенників

Н.в

хто

що

який

чий

чия

чиє

чиї

скільки

Р.в.

кого

чого

якого

чийого

чиєї

чийого

чиїх

скількох

Д.в.

кому

чому

якому

чийому

чиїй

чийому

чиїм

скільком

Зн.в.

кого

що

який

чий

чию

чиє

чиї

скільки

Ор.в.

ким

чим

яким

чиїм

чиєю

чиїм

чиїми

скількома

М.в.

(на) кому

(на) чому

(на) якому

(на) чийому

(на) чиїй

(на) чийому 

(на) чиїх

(на) скількох

 

Тренувальні вправи

Переробіть речення так, щоб питальні займенники стали відносними. Поясніть, яку роль вони виконують у складному реченні.

Прокоментуйте розділові знаки у складних реченнях

Зразок:

Які професії у вашій родині спадкоємні? - Учитель запитав, які професії у нашій родині спадкоємні.

  1. Що тобі подобається у природі? 
  2. У якому настрої частіше всього буває ваш улюбленець?
  3. За якими ознаками ви це визначаєте?
  4. Яке враження викликає тваринка у ваших друзів?
  5. Чим саме поліпшує тваринка ваш настрій?
  6. Скільки йому років?
  7. Чому ви вважаєте його гарним, граційним, прекрасним?

Прочитайте текст. На місці крапок поставте потрібний відносний займенник. Встановіть відповідність:

а - що,

б - які,

в - чого,

г - якому,

д - якого,

е - чим.


Провчив

 1. Раз вхопив орел двох лисенят і заніс до свого гнізда, щоб його власні діти мали ... поживитися.

 2. Старий лис сидів під деревом, на вершечку ... було гніздо, і плакав.

 3. Але орел не зважав на те.

 

 4. Коли ось почув дим, ... здіймався з усіх боків вгору по стовбуру дерева.

 5. Злетів орел з гнізда, в ... пищали його діти.

 6. І ... ж побачив!

 7. Коло дерева лис наскладав хмизу, до ... підносив палаючу головешку.

 8. Злякався гордий орел за власних дітей і погодився на всі умови, ... продиктував йому лис.

 9. Насамперед віддати дітей, після ... лис обіцяв погасити полум'я.

 10. Орел зробив усе, ... лис хотів, і був дуже задоволений з того, ... хитрий противник додержав слова.

 11. Так може статися, ... великі й заможні, ... кривдять бідних, змушені будуть з часом і самі затремтіти перед ними.

ВКАЗІВНІ займенники - той, цей, такий, стільки.

Вони вирізняють предмети в мовленнєвій ситуації.

Займенник цей вказує на ближчий предмет, той - на більш віддалений у просторі або часі, такий - не тільки вказує на предмет, а й підсилює його ознаки. Займенник стільки вказує на неозначену або велику кількість предметів.

Займенники той, цей, такий змінюються за родами й числами. Той, такий відмінюються як прикметники твердої групи, займенник цей - як прикметник м'якої групи ( крім орудного).

Займенник стільки змінюється лише за відмінками. У називному й знахідному відмінках при ньому стоїть іменник у родовому відмінку однини або множини: стільки народу, стільки школярів. У непрямих відмінках він узгоджується з іменником: стількох школярів, стільком школярам.

Займенники та, те, ті, ця, це, ці, така, такі в усній народній творчості та в поезії можуть мати нестягнені форми: Не так ТАЯ Україна, як те горде військо. Доле моя, доле моя! Чом ти не ТАКАЯ, як доля чужая?

 

Відмінювання вказівних займенників
 

ОДНИНА

МНОЖИНА

  чоловічий рід жіночий рід середній рід

Н.в.

той

та

те

ті

Р.в.

того

тієї, тої

того

тих

Д.в.

тому

тій

тому

тим

Зн.в.

як Н. Або Р.

ту

те

як Н. Або Р.

Ор.в.

тим

тією, тою

тим

тими

М.в.

(на) тому, тім

(на) тій

(на) тому, тім

(на) тих


ОЗНАЧАЛЬНІ займенники сам (самий), весь, всякий, кожний, інший змінюються, як прикметники: за родами, числами та відмінками.

Займенник весь відмінюється, як прикметник м'якої групи. Інші означальні займенники - як прикметники твердої групи.

Як і прикметники, означальні займенники мають стягнену форму (усяка, кожна) та повну нестягнену (усякая, кожная), а також коротку (усяк, кожен).

Порівняйте:

КОЖНА хвилина дорога.         -          КОЖНАЯ справа свого часу цікава.

Тренувальні вправи

 

Запишіть, ставлячи займенники, що в дужках, у потрібній формі. Визначте їх розряд, число і відмінок 

 1. - Оце ж вона і є, Богданівна.

 2. - Яка Богданівна?

 3. - Рідне село (та) чарівниці Катерини Білокур! Ось тут, серед (ці) просторів, серед (ця) мальовничої природи, минало (вона) життя ...

 4. Богданівна відкрила (вона) очі на (все) (оте) "цвітюще та зеленюще", на фантазію квітів ...

 5. Богданівна дарувала дівчинці (свій) радощі й смутки ..., неспокій митця, жагу до творчості, нестримний потяг до "святого малярства".

Спробуйте описати картину Катерини Білокур "Буйна" словами. Зверніть увагу на кольори, форму квітів, розташування їх на картині (перший план, другий).

Розкажіть, які картини вам подобаються. Що на них зображено? Яких художників ви знаєте? Чи бували на виставках картин? Якщо ви любите самі малювати, то що вас захоплює.

Поставте подані займенники у родовому й орудному відмінках і складіть з ними речення. Яка особливість відмінювання займенників той, ці?

Знайдіть речення, що містить словосполучення "присвійний займенник + іменник". Від чого залежить рід, число і відмінок займенника?

 

Футбол мене виховує

  1. Щосекунди, твердять невгамовні статисти, на земній кулі злітають у повітря п'ятдесят тисяч футбольних м'ячів.
  2. Можна лише уявити гігантську хвилю радості й насолоди, яку приносить людям ця найпопулярніша гра.
  3. У нашій країні футбол - також гра всенародна.
  4. За першість борються десятки команд не тільки дорослих, а й малих футболістів.
  5. Футбол - мій улюблений спорт.
  6. Адже він не тільки розвиває м'язи, а й виховує зібраність, уміння мобілізувати фізичні й духовні сили для досягнення мети.
  7. У нашій школі п'ять футбольних команд хлопців і одна дівчаток.
  8. Серед футболістів немає відстаючих у навчанні.
  9. Працелюбство, чесність, воля і витримка - їхні найкращі риси.
  10. Свої досягнення ми пов'язуємо зі спортом.
  11. Футбол виховує справжніх людей.

В системі: гості - (1); користувачі - (0)