Отримання знань

дистанційна підтримка освіти школярів


Урок 45-46

Тема: ДІЄПРИСЛІВНИК як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Вид і час дієприслівників. Дієприслівники доконаного і недоконаного виду, їх творення

 

Хід уроку

 

ДІЄПРИСЛІВНИК - незмінювана дієслівна форма, яка означає додаткову дію, що супроводить головну, виражену дієсловом, і відповідає на питання що роблячи? що зробивши?

 

Творення дієприслівників

 

 

 

ВИД І ЧАС

ПИТАННЯ

ЯК УТВОРЮЮТЬСЯ

ПРИКЛАДИ

недоконаний вид (лише), теперішній час

що роблячи?

основа теп. часу

 (недок. виду)+ -учи-, -ючи-, -ачи-, -ячи-

тягн+уть= тягнучи,

леж+ать+ лежачи

доконаний і недоконаний

 (рідше) вид, минулий час

що зробивши?

 

основа інфінітива (док. і недок. виду)+ -ши-, -вши-

гра+ти= гравши,

біг+ти= бігши

 

Тренувальні вправи

 

Прочитайте речення. Випишіть дієприслівники у відповідне віконечко з маленької літери (якщо їх кілька, то через кому з пробілом)


  1. Я на гору круту крем'яную буду камінь важкий підіймать і, несучи вагу ту страшную, буду пісню веселу співать.
  2. Летять хмарки, летять дороги, зібгавши куряву під ноги.
  3. Сонце заходить, цілуючи гай.
  4. Далеко за обрій дорога вигиналась, зникаючи десь під самим сонцем.
  5. Запаливши пожежу на сході, сонце довго вагалось - виходити чи не виходити.

 

1.
2.
3.
4.
5.

Перекладіть українською мовою

  • побудив,
  • выздоровев,
  • прислушиваясь,
  • увидя,
  • простясь,
  • почитав,
  • радуясь,
  • смеясь,
  • приглашая.

 

Від поданих дієслів утворіть дієприкметники доконаного та недоконаного виду, позначте суфікси

  • знати,
  • працювати,
  • ламати,
  • гойдати,
  • вчити,
  • творити,
  • спекти,
  • вирвати,
  • змішати,
  • хвилюватися,
  • розшукати.

 

Вибірково-розподільчий диктант: А - дієприслівник недоконаного виду,  Б - дієприслівник доконаного виду, В - дієприслівники і доконаного, і недоконаного виду

  1. Хлюпотить у бухті мала хвиля, б'ючись в броньовані тіла кораблів.
  2. Я знову, напружуючи сили, борючись із чимось важким, що навалювалось і давило мені на голову, підводився і знову плівся далі, не знаючи, куди я йду.
  3. Дуже важким видалось Хариті те відро з водою, бо , поставивши його на землю, хвилинку стояла нерухомо, спершись на припічок, важко дихаючи.
  4. Дуби застигли, схиливши могутні голови в білих снігових шапках, завмерли в безнадії, чекаючи з жахом ворожого удару.
  5. Загартувавшись в росах, неначе гострий плуг, зоря врізається між досвітком і ранком і, приоравши ніч, кладе на виднокруг окраєць сонця в рушничку серпанку.
А)
Б)
В)

Із кожного ряду слів складіть речення. У вас вийдуть дві народні прикмети і два правила поведінки, взяті з народної педагогіки

 

  • ТРІЩИТЬ, СТЕРНЯ, ДОЩ, БУДЕ, ЛАМАЮЧИСЬ.
  • ЖОВТІ, Й , ПРОЛІСКИ, БІЛІ, СХИЛЯЮЧИСЬ, ВІНОЧКИ, ДОЩУ, ЗАКРИВАЮТЬ, ЧЕКА.
  • НЕ, МІНИТЬ, НЕ, ЧОЛОВІКА, ПРИВІТАВШИ.
  • КЛЯТВИ, ПЕРЕСТУПИВШИ, ЩОБ, ЇЇ, ДОДЕРЖУЙТЕСЬ, НЕ ПОГУБИТИ, СВОЄЇ, ДУШІ.


В системі: гості - (1); користувачі - (0)