Отримання знань
дистанційна підтримка освіти школярів
Урок 45-46
Тема: ДІЄПРИСЛІВНИК як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Вид і час дієприслівників. Дієприслівники доконаного і недоконаного виду, їх творення
Хід уроку
ДІЄПРИСЛІВНИК - незмінювана дієслівна форма, яка означає додаткову дію, що супроводить головну, виражену дієсловом, і відповідає на питання що роблячи? що зробивши?
Творення дієприслівників

ВИД І ЧАС | ПИТАННЯ | ЯК УТВОРЮЮТЬСЯ | ПРИКЛАДИ |
недоконаний вид (лише), теперішній час | що роблячи? | основа теп. часу (недок. виду)+ -учи-, -ючи-, -ачи-, -ячи- | тягн+уть= тягнучи, леж+ать+ лежачи |
доконаний і недоконаний (рідше) вид, минулий час | що зробивши?
| основа інфінітива (док. і недок. виду)+ -ши-, -вши- | гра+ти= гравши, біг+ти= бігши |
Тренувальні вправи
Прочитайте речення. Випишіть дієприслівники у відповідне віконечко з маленької літери (якщо їх кілька, то через кому з пробілом)
- Я на гору круту крем'яную буду камінь важкий підіймать і, несучи вагу ту страшную, буду пісню веселу співать.
- Летять хмарки, летять дороги, зібгавши куряву під ноги.
- Сонце заходить, цілуючи гай.
- Далеко за обрій дорога вигиналась, зникаючи десь під самим сонцем.
- Запаливши пожежу на сході, сонце довго вагалось - виходити чи не виходити.
Перекладіть українською мовою
- побудив,
- выздоровев,
- прислушиваясь,
- увидя,
- простясь,
- почитав,
- радуясь,
- смеясь,
- приглашая.
Від поданих дієслів утворіть дієприкметники доконаного та недоконаного виду, позначте суфікси
- знати,
- працювати,
- ламати,
- гойдати,
- вчити,
- творити,
- спекти,
- вирвати,
- змішати,
- хвилюватися,
- розшукати.
Вибірково-розподільчий диктант: А - дієприслівник недоконаного виду, Б - дієприслівник доконаного виду, В - дієприслівники і доконаного, і недоконаного виду
- Хлюпотить у бухті мала хвиля, б'ючись в броньовані тіла кораблів.
- Я знову, напружуючи сили, борючись із чимось важким, що навалювалось і давило мені на голову, підводився і знову плівся далі, не знаючи, куди я йду.
- Дуже важким видалось Хариті те відро з водою, бо , поставивши його на землю, хвилинку стояла нерухомо, спершись на припічок, важко дихаючи.
- Дуби застигли, схиливши могутні голови в білих снігових шапках, завмерли в безнадії, чекаючи з жахом ворожого удару.
- Загартувавшись в росах, неначе гострий плуг, зоря врізається між досвітком і ранком і, приоравши ніч, кладе на виднокруг окраєць сонця в рушничку серпанку.
Із кожного ряду слів складіть речення. У вас вийдуть дві народні прикмети і два правила поведінки, взяті з народної педагогіки
- ТРІЩИТЬ, СТЕРНЯ, ДОЩ, БУДЕ, ЛАМАЮЧИСЬ.
- ЖОВТІ, Й , ПРОЛІСКИ, БІЛІ, СХИЛЯЮЧИСЬ, ВІНОЧКИ, ДОЩУ, ЗАКРИВАЮТЬ, ЧЕКА.
- НЕ, МІНИТЬ, НЕ, ЧОЛОВІКА, ПРИВІТАВШИ.
- КЛЯТВИ, ПЕРЕСТУПИВШИ, ЩОБ, ЇЇ, ДОДЕРЖУЙТЕСЬ, НЕ ПОГУБИТИ, СВОЄЇ, ДУШІ.