Отримання знань
дистанційна підтримка освіти школярів
Урок підготував Грустілін Олександр Олегович,
вчитель СЗШ № 8 м. Вінниці
Тема: Сигнали світлофора і регулювальника.
Після цього уроку ви дізнаєтеся про:
- регулювання і значення сигналів регулювальника;
- цікаві факти про організацію регулювання дорожнього руху в різних країнах;
- регулювання і значення сигналів світлофора;
- важливість і необхідність дотримання вимог правил дорожнього руху.
А чи знаєте Ви, що:_____________________________
- У Києві поетапно вводиться в дію автоматизована система диспетчерського керування міським пасажирським транспортом — АСДК МПТ. Кожна транспортна одиниця буде оснащена приладом супутникової навігаційної системи, приладом керування і відображення інформації. А ще буде задіяна система відеонагляду, яка дозволить одержувати оперативні дані з усіх крупних транспортних вузлів столиці і попереджати створення пробок.
- Перший дорожній світлофор «одноочко» із ручним керуванням встановили у Лондоні у 1897 році. У XX столітті у Клівленді та Чикаго у світлофорах уже було по два кольори: червоний і зелений, а в 1918 році у Нью-Йорку було встановлено трикольоровий. Лише у 1930 році світлофор з'явився у Москві. Через велике розповсюдження світлофорів у світі у 1968 році була прийнята «Конвенція про дорожні знаки і сигнали» з єдиним для усіх країн розміщенням: червоний, жовтий, зелений.
- У червні 1998 року у Києві з'явився ідеальний інспектор — електронно-оптичний прилад, що контролює рух на автошляхах. Протягом секунди «інспектор» робить два фотознімки, на яких фіксується будь-яке порушення, а водій-порушник, одержує ці знімки поштою разом із квитанцією про штраф. Цей «інспектор» може замінити
вісім інспекторів ДАІ. - У Польщі у 1998 році розпочато виробництво патрульних автомобілів із спеціальної водостійкої фанери. Ці автомобілі покликані служити... опудалами для недисциплінованих водіїв. У комплекті до такого макету майстерні вроцлавської поліції освоїли виробництво також і опудала поліцейського у натуральну величину.
- У Франції один із найвищих рівнів ДТП. Щоб хоча б якось зменшити їхню кількість, служба дорожньої безпеки (це щось подібне до нашої ДАІ) встановила на основних магістралях радіопередавачі із дуже специфічними музичними програмами. Ось їх назви: «Стоп-стрес», «Стоп-утома», «Щоб ви не заснули» і «Щоб ви пам'ятали про своїх дітей».
- У США діє велика кількість курйозних законів і положень у різних штатах. Ось деякі з них: у штаті Канзас пішоходи, що перетинають вночі шосейні дороги, зобов'язані позначити себе засвіченим ліхтарем; в Алабамі не можна водити автомашину з пов'язкою на очах; у Франкфурті (штат Кентуккі) — зривати у поліцейського краватку.
- Тим, хто мандрує автомобілем шляхами Європи незайве знати таке: у Швеції, у Норвегії, Данії і Чехії вдень необхідно вмикати ближнє світло фар; у Гібралтарі навіть вночі не можна вмикати дальнє світло фар; в Україні і в Румунії дорожня інспекція не любить брудних машин; у Люксембурзі необхідно обов'язково миготіти фарами при обгоні вночі; у Німеччині можуть притягти до відповідальності за нецензурну лайку й образливі жести.
- У Франції з 1998 року введені системи автоматизованого відео-нагляду за дорогами, тунелями і віадуками. Вся інформація практично миттєво надходить на дисплеї поліції і «швидкої допомоги».
- В Ріо-де-Жанейро з 10 годин вечора і до 5 години ранку водіям дозволено ігнорувати сигнали світлофора через те, що у цей період доби почастішали напади на водіїв машин.
- У Нідерландах у 1999 році був оштрафований фактично кожний нідерландець, який має права водія. «Улюбленими» порушеннями були: перевищення швидкості, проїзд на червоне світло і неправильне паркування авто засобів.
Сигнали світлофора.
Для регулювання дорожнього руху служать світлофори, які встановлюють на перехрестях, пішохідних переходах та в інших місцях пожвавленого руху. Слухаючись сигналів світлофорів пішоходи переходять вулиці та перехрестя, не заважаючи один одному і не ризикуючи потрапити під машину. Сигнали світлофорів допомагають водіям уникати зіткнень та інших нещасних випадків.
Світлофори бувають різні. Найпоширеніші трисекційні. Секції їхні можуть бути розташовані вертикально й горизонтально. У цих світлофорів три світлових сигнали — червоний, жовтий, зелений.
Ви вже знайомі із значенням кожного сигналу світлофора. Зелений дозволяє рух транспортним засобам і пішоходам. Якщо зелений сигнал почне мигати, це значить, що час його дії закінчується і скоро буде включений жовтий.
Жовтий попереджає пішоходів і водіїв про зміну сигналів. При цьому сигналі забороняється виходити на пішохідний перехід. Якщо загориться жовтий сигнал, а ви тільки почали переходити вулицю, то треба дійти до середини проїзної частини Н, зупинитися на середині вулиці. Якщо ви пройшли середину вулиці і в цей момент загорівся жовтий сигнал, то треба закінчити перехід.
Червоний забороняє будь-який рух транспортних засобів і пішоходів.
А якщо червоний сигнал світлофора загорівся, коли ви вже почали переходити вулицю? Тоді треба дійти до середини проїзної частини і чекати зеленого сигналу світлофора.
Якщо червоний сигнал застав вас на середині проїзної частини, то слід зупинитися.
Останніми роками потоки транспортних засобів на вулицях і дорогах дуже зросли. На перехрестях почала збиратися велика кількість автомобілів, де почали встановлювати трисекційні світ лофори з додатковими секціями — стрілками. Додаткові секції розташовують збоку основної вертикальної секції світлофора — зліва і справа, а іноді й з двох сторін. У додатковій секції, розташованій зліва, загоряється зелена стрілка, звернена у ліву сторону, а в секції справа — праворуч чи прямо.
Зелені стрілки показують водіям, куди дозволено рух. Вони можуть загорятися одночасно із зеленим і червоним сигналами основної секції світлофора.
Якщо у світлофора секція розташована зліва, то всі транспортні засоби можуть виїжджати на перехрестя для повороту ліворуч лише тоді, коли загориться зелена стрілка.
Пішоходам переходити вулицю дозволяється лише в тому випадку, коли загоряється зелений сигнал в основній секції світлофора.
Зелена стрілка в правій секції дозволяє автомобілям поворот праворуч. Якщо права зелена стрілка горить у сполученні з червоним чи жовтим сигналом основної секції, то водій повертає праворуч не одразу. Він повинен пропустити транспортні засоби, які їдуть зліва від нього у поперечному напрямку на зелений сигнал свого світлофора.
Пішоходам переходити вулицю можна тільки при зеленому сигналі основної секції світлофора, тому що при включенні правої секції зі стрілкою у її напрямку почнуть повертати транспортні засоби, і пішохід, який порушує правило переходу, може потрапити під їхні колеса.

Додаткові секції, розташовані по обидві сторони світлофора, також можуть включатися у сполученні як із червоним сигналом, так і з зеленим в основній секції. Переходити вулицю у цьому випадку можна тільки на зелений сигнал основного світлофора (з виключеними сигналами бокових секцій).
Іноді на перехрестях можна зустріти чотирьох- і п'ятисекційні горизонтальні світлофори. Зелені стрілки по краях у них направлені як ліворуч, так і праворуч. У цьому випадку переходити вулицю дозволяється тільки на зелений сигнал світлофора.
Усі світлофори на перехрестях переключаються регулювальником за допомогою ручного керуючого пристрою або автоматично.
На великих магістралях світлофори переключаються автоматично, послідовно на кожному перехресті, і якщо водій вибере встановлену швидкість, то він зможе проїхати всі перехрестя без зупинок. Так діє «зелена хвиля».
Останнім часом у великих містах почали застосовувати світлофори з автоматичним перемиканням. Вони відрегульовані таким чином, що для руху транспорту по основній магістралі відводиться більше часу ніж для руху по другорядній. Так само налагоджують і пішохідні світлофори. Для руху транспортних засобів відводиться більше часу, ніж для руху пішоходів.
Сигнали регулювальника.
На перехрестях вулиць і доріг рух транспортних засобів і пішоходів часто регулюється регулювальником.
Регулювальник, спостерігаючи за потоком автомобілів, автобусів, тролейбусів, сам вирішує, кого пропустити в першу чергу, щоб не створювати їх накопичення. Він віддає накази жестами рук чи за допомогою спеціального жезла.
У цьому випадку усі водії і пішоходи підкоряються тільки сигналам регулювальника. Тому їх треба добре знати і пам'ятати. Кожний його жест, кожне положення його корпуса відносно водіїв і пішоходів відповідає якомусь сигналу світлофора.
Скажіть, яким сигналам світлофора вони відповідають. Якщо при працюючому світлофорі на перехрестя вийде регулювальник, то всі учасники руху — водії автомобілів і пішоходи — повинні підкорятися тільки його жестам, незалежно від сигналів світлофора.
Для того щоб жести регулювальника у вечірній час було добре видно, всередині жезла поміщають лампочку. Регулювальник натискає на кнопку, загоряється лампочка, і всі бачать, який сигнал він подає.
Запитання для самоконтролю:
- Намалюйте світлофор. Скільки у нього сигналів.
- Якщо перед вами загорівся червоний сигнал, то який сигнал буде видно з вулиці, що перетинає вашу.
- Який сигнал світлофора видно з усіх чотирьох кутків перехрестя?
- Чи можна переходити вулицю, якщо у світлофорі горить зелений сигнал, а в додатковій секції справа зелена стрілка?
- Чи можна переходити вулицю, якщо у світлофорі горить червоний сигнал, а в додатковій секції справа зелена стрілка?
- Яким сигналом повинні керуватися пішоходи, якщо перехрестя регулюється одночасно світлофором і регулювальником?
- Покажіть жести і положення регулювальника, які відповідають червоному, жовтому і зеленому сигналам світлофора.
Тож будьте уважні та обережні!
Дотримання правил дорожнього руху –
це запорука збереження вашого життя і здоров’я.