Отримання знань

дистанційна підтримка освіти школярів


Урок підготував Грустілін Олександр Олегович,

вчитель СЗШ № 8 м. Вінниці

 

Тема: Сигнали світлофора і регулювальника.

 

Після цього уроку ви дізнаєтеся про:

 

 

  • регулювання і значення сигналів регулювальника;  
  • цікаві факти про організацію регулювання дорожнього руху в різних країнах; 
  • регулювання і значення сигналів світлофора;
  • важливість і необхідність дотримання вимог правил дорожнього руху.

 

 

 

А чи знаєте Ви, що:_____________________________

  • У Києві поетапно вводиться в дію автоматизована система дис­петчерського керування міським пасажирським транспортом — АСДК МПТ. Кожна транспортна одиниця буде оснащена приладом супутникової навігаційної  системи, приладом керування і відображення інформації. А ще буде задіяна система відеонагляду, яка дозволить одержувати оперативні дані з усіх крупних транспортних вузлів сто­лиці і попереджати створення пробок.
  • Перший дорожній світлофор «одноочко» із ручним керуванням встановили у Лондоні у 1897 році. У XX столітті у Клівленді та Чикаго у світлофорах уже було по два кольори: червоний і зелений, а в 1918 році у Нью-Йорку було встановлено трикольоровий. Лише у 1930 році світлофор з'явився у Москві. Через велике розповсюдження світлофорів у світі у 1968 році була прийнята «Конвенція про дорожні знаки і сигнали» з єдиним для усіх країн розміщенням: червоний, жовтий, зелений.
  • У червні 1998 року у Києві з'явився ідеальний інспектор — електронно-оптичний прилад, що контролює рух на автошляхах. Протя­гом секунди «інспектор» робить два фотознімки, на яких фіксується будь-яке порушення, а водій-порушник, одержує ці знімки поштою разом із квитанцією про штраф. Цей «інспектор» може замінити
    вісім інспекторів ДАІ.
  • У Польщі у 1998 році розпочато виробництво патрульних авто­мобілів із спеціальної водостійкої фанери. Ці автомобілі покликані служити... опудалами для недисциплінованих водіїв. У комплекті до такого макету майстерні вроцлавської поліції освоїли виробництво також і опудала поліцейського у натуральну величину.
  • У Франції один із найвищих рівнів ДТП. Щоб хоча б якось змен­шити їхню кількість, служба дорожньої безпеки (це щось подібне до нашої ДАІ) встановила на основних магістралях радіопередавачі із дуже специфічними музичними програмами. Ось їх назви: «Стоп-стрес», «Стоп-утома», «Щоб ви не заснули» і «Щоб ви пам'ятали про своїх дітей».
  • У США діє велика кількість курйозних законів і положень у різних штатах. Ось деякі з них: у штаті Канзас пішоходи, що пере­тинають вночі шосейні дороги, зобов'язані позначити себе засвіче­ним ліхтарем; в Алабамі не можна водити автомашину з пов'язкою на очах; у Франкфурті (штат Кентуккі) — зривати у поліцейського краватку.
  • Тим, хто мандрує автомобілем шляхами Європи незайве знати таке: у Швеції, у Норвегії, Данії і Чехії вдень необхідно вмикати ближнє світло фар; у Гібралтарі навіть вночі не можна вмикати дальнє світло фар; в Україні і в Румунії дорожня інспекція не лю­бить брудних машин; у Люксембурзі необхідно обов'язково миготіти фарами при обгоні вночі; у Німеччині можуть притягти до відпові­дальності за нецензурну лайку й образливі жести.
  • У Франції з 1998 року введені системи автоматизованого відео-нагляду за дорогами, тунелями і віадуками. Вся інформація прак­тично миттєво надходить на дисплеї поліції і «швидкої допомоги».
  • В Ріо-де-Жанейро з 10 годин вечора і до 5 години ранку водіям дозволено ігнорувати сигнали світлофора через те, що у цей період доби почастішали напади на водіїв машин.
  • У Нідерландах у 1999 році був оштрафований фактично кожний нідерландець, який має права водія. «Улюбленими» порушеннями були: перевищення швидкості, проїзд на червоне світло і неправиль­не паркування авто засобів.

 

Сигнали світлофора.

Для регулювання дорожнього руху служать світлофори, які встановлюють на перехрестях, пішохідних переходах та в інших місцях пожвавленого руху. Слухаючись сигналів світлофорів пішоходи переходять вулиці та перехрестя, не заважаючи один одному і не ризикуючи потрапити під машину. Сигнали світлофорів допомагають водіям уникати зіткнень та інших нещасних випадків.

Світлофори бувають різні. Найпоширеніші трисекційні. Секції їхні можуть бути розташовані вертикально й горизон­тально. У цих світлофорів три світлових сигнали — червоний, жовтий, зелений.

Ви вже знайомі із значенням кожного сигналу світлофора. Зелений дозволяє рух транспортним засобам і пішоходам. Якщо зелений сигнал почне мигати, це значить, що час його дії закінчується і скоро буде включений жовтий.

Жовтий попереджає пішоходів і водіїв про зміну сигналів. При цьому сигналі забороняється виходити на пішохідний пере­хід. Якщо загориться жовтий сигнал, а ви тільки почали пере­ходити вулицю, то треба дійти до середини проїзної частини Н, зупинитися на середині вулиці. Якщо ви пройшли середину вулиці і в цей момент загорівся жовтий сигнал, то треба закін­чити перехід.

Червоний забороняє будь-який рух транспортних засобів і пішоходів.

А якщо червоний сигнал світлофора загорівся, коли ви вже почали переходити вулицю? Тоді треба дійти до середини проїз­ної частини і чекати зеленого сигналу світлофора.

Якщо червоний сигнал застав вас на середині проїзної частини, то слід зупинитися.

Останніми роками потоки транспортних засобів на вулицях і дорогах дуже зросли. На перехрестях почала збиратися велика кількість автомобілів, де почали встановлювати трисекційні світ лофори з додатковими секціями — стрілками. Додаткові секції розташовують збоку основної вертикальної секції світлофора — зліва і справа, а іноді й з двох сторін. У додатковій секції, розта­шованій зліва, загоряється зелена стрілка, звернена у ліву сто­рону, а в секції справа — праворуч чи прямо.

Зелені стрілки показують водіям, куди дозволено рух. Вони можуть загорятися одночасно із зеленим і червоним сигналами основної секції світлофора.

Якщо у світлофора секція розташована зліва, то всі транс­портні засоби можуть виїжджати на перехрестя для повороту ліворуч лише тоді, коли загориться зелена стрілка.

Пішоходам переходити вулицю дозволяється лише в тому випадку, коли загоряється зелений сигнал в основній секції світлофора.

Зелена стрілка в правій секції дозволяє автомобілям поворот праворуч. Якщо права зелена стрілка горить у сполученні з чер­воним чи жовтим сигналом основної секції, то водій повертає праворуч не одразу. Він повинен пропустити транспортні засоби, які їдуть зліва від нього у поперечному напрямку на зелений сигнал свого світлофора.

Пішоходам переходити вулицю можна тільки при зеленому сигналі основної секції світлофора, тому що при включенні правої секції зі стрілкою у її напрямку почнуть повертати транспортні засоби, і пішохід, який порушує правило переходу, може потрапити під їхні колеса.

 

 

 

Додаткові секції, розташовані по обидві сторони світлофора, також можуть включатися у сполученні як із червоним сигналом, так і з зеленим в основній секції. Переходити вулицю у цьому випадку можна тільки на зелений сигнал основного світлофора (з виключеними сигналами бокових секцій).

Іноді на перехрестях можна зустріти чотирьох- і п'ятисекційні горизонтальні світлофори. Зелені стрілки по краях у них направлені як ліворуч, так і праворуч. У цьому випадку пере­ходити вулицю дозволяється тільки на зелений сигнал світло­фора.

Усі світлофори на перехрестях переключаються регулюваль­ником за допомогою ручного керуючого пристрою або авто­матично.

На великих магістралях світлофори переключаються авто­матично, послідовно на кожному перехресті, і якщо водій вибере встановлену швидкість, то він зможе проїхати всі перехрестя без зупинок. Так діє «зелена хвиля».

Останнім часом у великих містах почали застосовувати світлофори з автоматичним перемиканням. Вони відрегульовані таким чином, що для руху транспорту по основній магістралі відводиться більше часу ніж для руху по другорядній. Так само налагоджують і пішохідні світлофори. Для руху транспортних засобів відводиться більше часу, ніж для руху пішоходів.

 

Сигнали регулювальника.

На перехрестях вулиць і доріг рух транспортних засобів і пішоходів часто регулюється регулювальником.

Регулювальник, спостерігаючи за потоком автомобілів, ав­тобусів, тролейбусів, сам вирішує, кого пропустити в першу чергу, щоб не створювати їх накопичення. Він віддає накази жестами рук чи за допомогою спеціального жезла.

У цьому випадку усі водії і пішоходи підкоряються тільки сигналам регулювальника. Тому їх треба добре знати і пам'ятати. Кожний його жест, кожне положення його корпуса відносно водіїв  і  пішоходів відповідає якомусь сигналу світлофора.

Скажіть, яким сигналам світлофора вони відповідають. Якщо при працюючому світлофорі на перехрестя вийде регулювальник, то всі учасники руху — водії автомобілів і пішо­ходи — повинні підкорятися тільки його жестам, незалежно від сигналів світлофора.

Для того щоб жести регулювальника у вечірній час було добре видно, всередині жезла поміщають лампочку. Регулюваль­ник натискає на кнопку, загоряється лампочка, і всі бачать, який сигнал він подає.

 

 

Запитання для самоконтролю:

  1. Намалюйте світлофор. Скільки у нього сигналів.
  2. Якщо   перед   вами   загорівся   червоний   сигнал,   то   який   сигнал   буде видно з вулиці, що перетинає вашу.
  3. Який сигнал світлофора видно з усіх чотирьох кутків перехрестя?
  4. Чи можна переходити вулицю, якщо у світлофорі горить зелений сигнал, а в додатковій секції справа зелена стрілка?
  5. Чи   можна   переходити   вулицю,   якщо   у   світлофорі   горить   червоний сигнал, а в додатковій секції справа зелена стрілка?
  6. Яким  сигналом  повинні  керуватися  пішоходи,  якщо  перехрестя регу­люється одночасно світлофором і регулювальником?
  7. Покажіть жести і положення регулювальника, які відповідають черво­ному, жовтому і зеленому сигналам світлофора.

Тож будьте уважні та обережні!

 

Дотримання правил дорожнього руху –

це запорука збереження вашого життя і здоров’я.

 


В системі: гості - (1); користувачі - (0)