Отримання знань

дистанційна підтримка освіти школярів


Урок №74

Тема: РЗМ. Усний переказ тексту з елементами опису зовнішності людини

 

Хід уроку

 

 - Яку роль виконує портрет у художньому тексті?

 - Що спільного та відмінного в художньому та науковому описах?

 

 

Прочитайте текст

Дівчинка над струмком

На початку жовтня ледве помітною лісовою стежкою, яка звивалася між старезних дубів, ішла дівчинка років тринадцяти. На ній була картата новенька кофтина, синя спідниця й біла хустинка, як терен-цвіт. І ця хустинка різко відтіняла чорні брови дівчинки, її засмагле обличчя й світлі очі. Такі світлі й зелені, що в темряві вони, мабуть, блимають, як світлячки, її кругле ніжне підборіддя схоже було на яблуко, а припечений сонцем кирпатенький ніс скидався на жовту лісову грушку, яка вистигла проти сонця аж на самісінькій верхівці дерева.

Дівчинка несла книжки й зошити. Вона поверталася додому зі школи, йшла вона легким безшумним кроком, наче пливла над стежкою, і тільки іноді під її черевиками, взутими на босу ногу, стиха хрускали суха гілочка або жолудь.

Стежка зненацька  повернула праворуч, обминаючи круту гору. І тоді стало чути, як весело видзвонює у тиші вода. Прозорий струмок перетинав стежку, і через нього було перекинуто кладку з сухої деревини.

Дівчинка сіла над струмком, поклала біля себе  книжки й почала задумливо бовтатись у воді руками.

Руки дівчинки були шершаві, як дубова кора, засмаглі й подряпані. Хустинка в неї зсунулася набік, і з-під неї вибилась хмарка лляного волосся, білого й легкого, як пух, - дмухне вітерець, так воно й розлетиться навколо. І тепер дівчинка стала дивно схожою на кульбабу. В школі її подружки так і кликали завжди: Улянка-кульбабка.

 

 

 

Узагальнення та систематизація

  • До якого типу мовлення належить текст?
  • Що виражає заголовок - тему чи основну думку?
  • На скільки частин можна поділити текст?
  • У якій послідовності автор описує дівчинку?
  • Яка мета розповіді письменника?
  • Які найхарактерніші риси обличчя дівчинки?
  • Про що, на вашу думку, свідчать шершаві, подряпані руки?
  • Чому подружки любовно порівнювали Улянку з кульбабою?
  • Чи можете ви за описом уявити зовнішність дівчинки?
  • Чи сподобалася вона вам?

 

Орієнтовний план

  1. Вбрання дівчинки.
  2. Риси обличчя Улянки.
  3. Манера ходи дівчинки.
  4. Біля струмка.
  5. Улянка-кульбабка.

 


В системі: гості - (1); користувачі - gerasumchykoa