Отримання знань
дистанційна підтримка освіти школярів
Урок №89-90
Тема: ЧАСТКА як службова частина мови. Розряди часток за значенням
Хід уроку
Прочитайте та порівняйте речення. Яку роль виконують виділені слова? Якою частиною мови вони є?
Олег з мамою збираються влітку на море.
Олег з мамою НЕ збираються влітку на море.
ЧИ Олег з мамою збираються влітку на море?
ТІЛЬКИ Олег з мамою збираються влітку на море.
Олег з мамою ТАКИ збираються влітку на море.
Від інших службових частин мови частки відрізняються тим, що не виступають засобом синтаксичного зв'язку. Основне призначення їх полягає у видозміні значень окремих слів, цілих речень
Тренувальні вправи
Запишіть речення, вставляючи в них по черзі подані в дужках частки. З'ясуйте, які відтінки вони вносять.
Ми поїдемо в суботу на екскурсію в Святогорський монастир.
(не, чи, тільки, навіть, невже, саме)
За допомогою часток утворіть форми умовного та наказового способів дієслів. Уведіть їх у речення. Поясніть, частки якого розряду за значенням необхідно використати
- дякувати,
- думати,
- прикрасити,
- зустріти.
Складіть по два речення зі словами так, як, може, точно, просто, все так, щоб в одному з речень ці слова виступали повнозначним словом, а в другому - часткою.
Запишіть речення. Випишіть частки та поясніть їх роль у реченні, визначте розряд за значенням
1. Ну, що б, здавалося, слова? | ![]() |
2. Онде зірка палає, мов промінь. |
![]()
|
3. Що ж! Тільки той ненависті не знає, хто цілий вік нікого не любив. |
![]()
|
4. Закучерявилися діброви весною золотою і похилилися гіллям аж ген над водою. | ![]() |
5. Та де б не був, у які б долини мене судьба не завела - палка любов до України у серці юному жила. | ![]() |
Складіть усну зв'язну розповідь про частку як частину мови та поділ часток на розряди за значенням і вживанням.