Отримання знань
дистанційна підтримка освіти школярів
Урок №37
Тема: Повні й неповні речення. Тире в неповних реченнях
Хід уроку
НЕПОВНИМИ називаються речення, у яких пропущено один або кілька членів речення, необхідних для цілісної граматичної структури. Цей пропуск добре відчутний, а відсутні члени речення можна легко відновити.
Наприклад: Бджола жалить жалом, а людина - словом.
Неповні речення, як і повні, можуть бути поширеними і непоширеними, односкладними і двоскладними, а також частинами складного речення.
Неповними також є речення з пропущеним присудком, який не можна відновити ні з контексту, ні з ситуації. На пропущений присудок указують наявні в речення обставини чи додаток: Яскраві зорі в нічному небі. В цьому речення є обставина, яка допомагає уявити присудок.
Неповні речення широко вживаються в розмовному, художньому та публіцистичному стилях. Особливо характерні вони в діалогічному мовленні. Неповні речення допомагають уникнути невиправданих повторів слів, стисло й динамічно викласти інформацію. Пропуск членів речення робить спілкування зручним, жвавим, невимушеним.
Якщо на місці пропущеного члена речення у вимові робиться пауза, то на письмі ставимо тире: Ранні пташки росу п*ють, а пізні - слізки ллють.
Тренувальні вправи
![]() |
Прочитайте подані висловлювання. Розставте необхідні розділові знаки. З'ясуйте, яку роль виконує тире в неповних реченнях
1. Від троянди пахощі, від людини праця.
2. Усяк розумний по-своєму: один спершу, другий потім.
3. День хвалять увечері, вечір вранці.
4. Жито сіють у воду, а пшеницю в пору.
5. Людина вмивається вранці, кішка увечері.
6. Місяць потрібний уночі, а розум постійно.
7. Молоде дерево гнеться, а старе ламається.
8. Не вчи орла літати, а рибу плавати.
9. Незваному гостю місце за дверима.
10. Нема вовка без лісу, а села без лихого чоловіка.
11. Не ясла до коней ходять, а коні до ясел.
12. Поле має очі, а ліс вуха.
13. Спочатку дерево у корінь росте, а потім у крону.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Запишіть речення, уникаючи невдалого повтору слів. Поясніть вживання тире у зредагованих реченнях
1. До воріт сходились і бокові вулиці: на захід сходилися до Львівської площі, на схід сходилися до майдану незалежності.
2. У тутешньому парку росте понад двадцять тисяч різноманітних дерев, у степу ростуть сотні видів рідкісних рослин.
3. Праворуч був Дніпро, ліворуч був Дон.
4. Одні люди, як відомо, захоплюються іконами, інші захоплюються картинами.
5. Велика квітка на опущеному стеблі дуже красива, її пелюстки зовні білі, а зі споду її пелюстки блакитнуваті.
6. На півночі Волинської області у предковічних лісах загубилися голубоокі красені-озера.
7. Серед них загубилося озеро Світязь.
8. Старший різко відштовхнувся палицями, менший відштовхнувся за ним.
9. Почувся лише якийсь тріск, потім почулося шепотіння.
![]() |
![]() |
Подані речення трансформуйте в неповні, вилучивши з них дієслова-присудки. Запишіть, ставлячи на місці пропуску присудка тире
1. Праворуч видніється очерет, ліворуч видніються тополі, сосни, яблука, черешні.
2. Обабіч гірської річки Брустурни розташовані гуцульські оселі.
3. Над горами світить платинове, сліпуче сонце.
4. Довкола знаходиться повно мулу й ломаччя.