Отримання знань

дистанційна підтримка освіти школярів


Урок №40

Тема: Однорідні й неоднорідні означення

 

Хід уроку

01Два і більше означень при означуваному слові можуть бути однорідним й неоднорідними

ОДНОРІДНІ означення:

  • коли  вони характеризують предмет в одному плані (при переліку особливостей або якостей предмета): білі, червоні, жовті троянди;
  • коли вони вказують на різні споріднені ознаки предмета (позитивні чи негативні риси, колір, розмір, матеріал тощо): світле, безхмарне небо;
  • коли вони стоять після означуваного слова: степ тривожний, темний;
  • коли друге й подальші означення підсилюють, уточнюють або пояснюють перше: якось раз над містом стояла тиха, місячна, літня ніч;
  • коли вони виступають художніми означеннями (епітетами): ... іде гроза дзвінка і кучерява садам замлілі руки цілувать;
  • коли з двох означень першим стоїть непоширене, а друге - поширене: рівний, залитий сонцем степ.

02НЕОДНОРІДНІ означення характеризують предмет з різних боків: теплий літній вечір.

Завжди неоднорідними є означення, виражені сполученням займенника й прикметника (мій найкращий друг), якісного та відносного прикметників (високий дніпровський берег), якісного і присвійного прикметників (улюблена мамина пісня).

Кожне попереднє з неоднорідних означень стосується всього подальшого словосполучення, а не безпосередньо означуваного слова.

Неоднорідні означення вимовляються без перелічувальної інтонації, коми між ними не ставляться.

 

Тренувальні вправи

03Прочитайте речення. Які означення в них використано? Підкресліть означення

1. Від уяви про те нове життя в Дмитра аж дух захопила, швидше застукало в грудях серце.

2. Шалений холодний вітер люто насвистував і завивав, біснуючись над степом.

3. Червоні язики виривалися з горла, лизали сіру потріскану глину печі.

4. Весь час чарівний барвистий світ мінився і прозорився, як плесо озера.

5. Твердий синявий сніг грав на сонці самоцвітами.

6. Другого дня Муся оббігала всі знайомі  місця в саду, побувала на лузі, біля річки.

7. Теплий осінній вечір стоїть за вікнами.

 

04
05
06

Прочитайте речення. Визначте його стиль. Як можна схарактеризувати літню красу і вашій місцевості . Знайдіть речення з однорідними членами

1. Краса в лісі влітку, скільки пташиного дзвону-передзвону.

2. Та всі голоси - і зяблика, і вівсянки, і зеленушки, і навіть одуда - заглушувало кування зозулі.

3. Не раз стежила  Улянка за цим птахом.

4. Літ зозулячий безшумний, потайний, як у злодюжки.

5. Підкрадається Улянка до зозуля, яка кує на гілці, і нишком, затамувавши подих, слухає.

6. А птах кує, кланяється, від крику в нього немов бульбашка перекочується під шкірою на витягненій шиї.

7. І ніхто, мабуть, окрім Улянки, не підслухав, що зозуля не тільки кує, а, захопившись, ще й хававкає.

8. А потім стихли зозулі, замовкли солов*ї, і тільки іноді обізветься пізній соловейко - почне колінце і раптом обірве, наче засоромиться.

9. Часто можна було побачити пташку, яка, схопивши черв*яка, зникала з ним десь у хащі, де в затишному кубельці чекали жовто-пухкі пуцьвірінки.

 07
 08

Прочитайте речення. Знайдіть речення з однорідними  означеннями - А, з неоднорідними означеннями - Б

1. Холодне молоде срібло сонця пізньої осені розлите по землі.

2. Серце б*ється як згадаю теплі ночі тихі зорі.

3. Широкі безкраї простори.

4. Легке і м*ягке повітря все пройн яте і облите сонячним промінням.

5. Була темна задушлива ніч на початку місяця червня.

6. Дві сестри тоненькі та сухенькі осінь ловлять в пелені над ставом.

7. Легкий пухкий попілець ляже вернувшись у рідну землю в купі з водою там зросить вербицю - стане початком тоді мій кінець.

8. Хороша-хороша голубоока дівчина піймала хижака.

9. Зима якось видалась снігова та холодна.

10. День був лагідний та приємний.

А)

Б)

В системі: гості - (1); користувачі - (0)