Отримання знань
дистанційна підтримка освіти школярів
Урок №40
Тема: Однорідні й неоднорідні означення
Хід уроку
Два і більше означень при означуваному слові можуть бути однорідним й неоднорідними
ОДНОРІДНІ означення:
- коли вони характеризують предмет в одному плані (при переліку особливостей або якостей предмета): білі, червоні, жовті троянди;
- коли вони вказують на різні споріднені ознаки предмета (позитивні чи негативні риси, колір, розмір, матеріал тощо): світле, безхмарне небо;
- коли вони стоять після означуваного слова: степ тривожний, темний;
- коли друге й подальші означення підсилюють, уточнюють або пояснюють перше: якось раз над містом стояла тиха, місячна, літня ніч;
- коли вони виступають художніми означеннями (епітетами): ... іде гроза дзвінка і кучерява садам замлілі руки цілувать;
- коли з двох означень першим стоїть непоширене, а друге - поширене: рівний, залитий сонцем степ.
НЕОДНОРІДНІ означення характеризують предмет з різних боків: теплий літній вечір.
Завжди неоднорідними є означення, виражені сполученням займенника й прикметника (мій найкращий друг), якісного та відносного прикметників (високий дніпровський берег), якісного і присвійного прикметників (улюблена мамина пісня).
Кожне попереднє з неоднорідних означень стосується всього подальшого словосполучення, а не безпосередньо означуваного слова.
Неоднорідні означення вимовляються без перелічувальної інтонації, коми між ними не ставляться.
Тренувальні вправи
Прочитайте речення. Які означення в них використано? Підкресліть означення
1. Від уяви про те нове життя в Дмитра аж дух захопила, швидше застукало в грудях серце.
2. Шалений холодний вітер люто насвистував і завивав, біснуючись над степом.
3. Червоні язики виривалися з горла, лизали сіру потріскану глину печі.
4. Весь час чарівний барвистий світ мінився і прозорився, як плесо озера.
5. Твердий синявий сніг грав на сонці самоцвітами.
6. Другого дня Муся оббігала всі знайомі місця в саду, побувала на лузі, біля річки.
7. Теплий осінній вечір стоїть за вікнами.
![]() |
![]() |
![]() |
Прочитайте речення. Визначте його стиль. Як можна схарактеризувати літню красу і вашій місцевості . Знайдіть речення з однорідними членами
1. Краса в лісі влітку, скільки пташиного дзвону-передзвону.
2. Та всі голоси - і зяблика, і вівсянки, і зеленушки, і навіть одуда - заглушувало кування зозулі.
3. Не раз стежила Улянка за цим птахом.
4. Літ зозулячий безшумний, потайний, як у злодюжки.
5. Підкрадається Улянка до зозуля, яка кує на гілці, і нишком, затамувавши подих, слухає.
6. А птах кує, кланяється, від крику в нього немов бульбашка перекочується під шкірою на витягненій шиї.
7. І ніхто, мабуть, окрім Улянки, не підслухав, що зозуля не тільки кує, а, захопившись, ще й хававкає.
8. А потім стихли зозулі, замовкли солов*ї, і тільки іноді обізветься пізній соловейко - почне колінце і раптом обірве, наче засоромиться.
9. Часто можна було побачити пташку, яка, схопивши черв*яка, зникала з ним десь у хащі, де в затишному кубельці чекали жовто-пухкі пуцьвірінки.
![]() |
![]() |
Прочитайте речення. Знайдіть речення з однорідними означеннями - А, з неоднорідними означеннями - Б
1. Холодне молоде срібло сонця пізньої осені розлите по землі.
2. Серце б*ється як згадаю теплі ночі тихі зорі.
3. Широкі безкраї простори.
4. Легке і м*ягке повітря все пройн яте і облите сонячним промінням.
5. Була темна задушлива ніч на початку місяця червня.
6. Дві сестри тоненькі та сухенькі осінь ловлять в пелені над ставом.
7. Легкий пухкий попілець ляже вернувшись у рідну землю в купі з водою там зросить вербицю - стане початком тоді мій кінець.
8. Хороша-хороша голубоока дівчина піймала хижака.
9. Зима якось видалась снігова та холодна.
10. День був лагідний та приємний.
А)