Отримання знань
дистанційна підтримка освіти школярів
Упорядники Аркуша О.А., Дмухайло Інга Юріївна, вчителі НВК: школи-колежу № 29 м. Вінниці
Механізми реалізації програми підготовки арбітрів
У кожній регіональній федерації створюються школи арбітрів, які діють на підставі відповідного положення та навчальної программи.
Типові програми підготовки арбітрів таких шкіл розробляються в навчально-методичному центрі та Комітеті арбітрів ФФУ.
Фінансування створених регіональних шкіл повинно виконуватись за рахунок місцевих федерацій футболу (частково ФФУ).
Навчання у школах повинно проводитися на протязі трьох років. Перший рік має за мету дати слухачам знання з Правил гри, основ методики арбітражу, необхідний рівень теоретичних знань та практичних навичок проведення масових змагань.
Основні напрями щорічного навчання арбітрів:
1. Перспективні слухачі першого року навчання переводяться до тренувальних груп арбітражу безпосередньо у школах. У цих групах навчальна програма включає - поглиблене вивчення найбільш важливих аспектів методики та практики арбітражу, фізичну підготовку, вивчення футболу як предмета, а також основ комп’ютерної справи, іноземної мови (англійської).
2. У другому році навчання перспективні слухачі переводяться до групи вдосконалення арбітражу, де продовжуються освітні цикли навчання та додаються такі важливі дисципліни як тактика футболу, тренерська майстерність, майстерність арбітра, спеціалізація арбітра, основи спортивної медицини і травматології, психології, педагогіки та інше.
3. У третьому році проходять навчання найбільш перспективні слухачі які переходять до групи майстерності арбітражу. Доцільно, щоб цей етап завершався проходженням навчально-тренувального збору міжрегіонального рівня з залученням спеціалістів Комітету арбітрів ФФУ. На цьому етапі важливим предметом стає практичний арбітраж та аналіз його якості, перехід до індивідуального методу навчання з конкретними наставниками з числа найбільш кваліфікованих та авторитетних арбітрів міжрегіональних організацій арбітрів.
4. Найбільш перспективних випускників третього року навчання можна залучати до проведення змагань команд другої ліги.
5. Змістом кожного року навчання в регіональних школах є те, що до наступного курсу-етапу переводяться слухачі які найбільш успішно завершили навчання на попередньому курсі. Природній відбір в даному випадку стає не тільки завданням школи відібрати найбільш підготовлених, але й стає стимулом для самих слухачів. При цьому арбітрів, які не переведені на черговий курс, не потрібно виключати зі шкіл. Вони, при бажанні, можуть знову пройти програму навчання і бути внесеними до списку перспективних арбітрів на черговий рік. При цьому стає важливим те, що арбітри, які зарекомендували себе на перших етапах навчання як перспективні і талановиті, можуть після підтвердження своєї кваліфікації на навчально-тренувальних зборах залучатися до арбітражу змагань команд професіональних футбольних клубів.
6. Всі етапи навчання в школі повинні координуватись арбітром-селекціонером Комітету арбітрів ФФУ в тісній взаємодії з місцевими організаціями з питань арбітражу. По суті, школа стає постійно діючим джерелом постачання резерву. Арбітр-селекціонер повинен бути зацікавленим у кінцевому результаті цієї роботи.
7. Підготовлені арбітром – селекціонером арбітри повинні бути представлені в Комітет арбітрів ФФУ попереднім рекомендованим списком. На кожного кандидата арбітр – селекціонер надає письмову характеристику.
8. Арбітри рекомендованого списку повинні пройти навчально – тренувальний збір, організований міжрегіональними організаціями арбітрів з запрошенням відповідального представника Комітету арбітрів ФФУ. Такий збір проводиться на початку календарного року.
9. Кожний НТЗ являється цільовим збором, який ставить конкретні завдання та залучає для навчання арбітрів внесених до відповідних списків .
9. Таким чином збори проводяться (в хронологічній послідовності):
а) Установчі збори протягом 1-3 днів, для арбітрів вищої , першої, другої ліги та кандидатів до відповідних ліг. Завдання установчих зборів – перевірити функціональну підготовленість арбітрів на відповідний термін, знання та трактування Правил гри і методики арбітражу, визначити основні завдання арбітрів відповідної ліги на календарний рік, скласти попередній список арбітрів на перше (друге) коло. Установчі збори проводяться перед основними НТЗ.
б) НТЗ на протязі 8-10 днів для арбітрів вищої ліги та перспективних арбітрів першої ліги. Завдання збору – перевірити стан функціональної та теоретичної підготовленості арбітрів до другого кола змагань, довести циркуляри ФІФА, УЄФА стосовно Правил гри та методики арбітражу, провести аналіз помилок за попередній рік. На цьому НТЗ аналізуються помилки при проведенні ігор учасниками збору(в першу чергу ці ігри проводять кандидати до вищої ліги).
в) НТЗ протягом 8–10 днів для арбітрів першої ліги з залученням перспективних арбітрів другої ліги. Завдання збору – визначити список першочергових кандидатів, перевірити стан функціональної і теоретичної підготовленості арбітрів до другого кола змагань, довести циркуляри ФІФА та УЄФА щодо Правил гри та методики арбітражу, провести глибокий аналіз помилок за попередній рік, а також проаналізувати помилки при проведенні ігор учасниками збору(в першу чергу ці ігри проводять кандидати до першої ліги ).
г) НТЗ протягом 8–10 днів для арбітрів другої ліги. Завдання збору – визначити список першочергових кандидатів, перевірити стан функціональної і теоретичної підготовленості арбітрів до другого кола змагань, довести циркуляри ФІФА та УЄФА щодо Правил гри та методики арбітражу, проаналізувати помилки арбітрів за попередній рік, проаналізувати помилки при проведенні ігор учасниками збору(в першу чергу ці ігри проводять кандидати до другої ліги ), визначити та відібрати арбітрів, сумісних арбітрів (арбітр, а/арбітра), асистентів арбітра.
10. Проведення зазначених зборів та відповідних заходів не виключає можливості організації додаткових курсів, семінарів та ін., внесених в єдиний календарний план заходів Комітету арбітрів ФФУ. Такі заходи можуть проводитись як на всеукраїнському, так і на регіональному рівні під керівництвом ФФУ (наприклад, курси УЄФА “Прогрес”, курси ФІФА “Футуро”)
11. Для успішної підготовки арбітрів Комітет арбітрів ФФУ, Науково-методичний (технічний) комітет ФФУ проводять спеціальний курс для викладачів, які будуть залучатися до проведення НТЗ як для арбітрів професіональних команд, так і регіональних федерацій футболу та футбольних клубів.
12. Програма розробляється в навчально-методичному центрі ФФУ і повинна складати єдині вимоги та підходи до процесу навчання.
13. Контроль функціонального стану арбітрів, знань теорії та Правил гри, методики суддівства (арбітри здають нормативи тесту ФІФА, іспити з Правил гри 4-5 разів на протязі календарного року).
В найближчий перспективі передбачається створити головний навчально-методичний центр з подальшим створенням на його базі Академії арбітрів, яка буде базовою структурою підготовки арбітрів. Це буде центр інтеграції зусиль з питань розроблення наукових, навчально-методичних, інформаційних видань та поглибленого аналізу міжнародного досвіду підготовки арбітрів.