Отримання знань

дистанційна підтримка освіти школярів


РОЗВИТОК  УВАГИ

 

Увага – зосередженість, спрямованість свідомості людини у даний момент часу на якомусь реальному або ідеальному об’єкті, явищі події образі, душі, тощо. Завдяки увазі відбувається відбір необхідної інформації та відсікання зайвою.

Особливу роль відіграє увага в навчальній роботі школярів. Зосередженість, спрямованість свідомість учня на певні предмети та вища необхідні на всіх етапах його навчальної діяльності. Часто нерозуміння навчального матеріалу, поява помилок під час виконання самостійних завдань, пояснюються не відсутністю здібностей до цих видів занять, не слабою кмітливістю, або поганою пам’яттю, а недостатньою уважністю.

 


 

Особливості уваги молодших школярів

Коли дитина починає вчитися в школі, у нього переважає мимовільна увага. Це означає, що концентруватися на якомусь предметі, тобто управляти увагою малюк поки не вміє. Крім того, діти вразливі, легкозбудливі, і через це часто відволікаються. Також на увагу школяра впливає вид навчальної діяльності: найбільше дітей стомлює усне пояснення, заучування віршів, а відволікаються вони на об'єкти, наділені емоційною привабливістю. Саме ці особливості уваги школярів необхідно враховувати дорослим.

 

Психологи встановили, що чим вищий рівень розвитку ува­ги, тим вища ефективність навчання. Неуважність одна із найпоширеніших причин поганої успішності дітей молодших класів. Чим викликане це явище? Виявляється, навчання ста­вить перед дитиною нові завдання, несхожі на ті, які вона звик­ла виконувати під час гри. Навчальні завдання, на відміну від ігрових, містять більше нової інформації, а процес їх виконання вимагає довшого зосередження. На жаль, і за своєю формою процес навчання не завжди є захоплюючим і невимушеним. І щоб оволодіти усіма новими знаннями та навиками, дитині по­трібно навчитися керувати своєю увагою, підпорядковувати її своїй волі. А для цього необхідно тренувати здатність бути уважним з допомогою ігор і спеціальних вправ.

Здатність керувати увагою має дуже важливе значення для ігрової і навчальної діяльності дитини. Невміння швидко переводити увагу може викликати у дітей труднощі тоді, коли потрібно, наприклад, від гри перейти до навчального завдання або читання книжки, послідовно виконати певні вказівки дорослого, під час виконання завдання здійснити різні розумові дії у заданій послідовності. У цих випадках зазвичай кажуть, що такі діти розсіяні. Вони зосереджені чи сильно захоплені однією дією і не можуть швидко перевести увагу на іншу. Це явище часто спостерігають у дітей з інертним, флегматичним типом темпераменту. На несподівано поставлене запитання така дитина від­повідає не відразу, хоча й може знати відповідь на нього. Їй по­трібна пауза, щоб перевести увагу на новий зміст. Проте мож­ливо підвищити показники переведення уваги шляхом спеці­ального тренування.

 


 

Як розвинути увагу у школяра?

Для тренування цього психологічного процесу у коханого чада батькам необхідно:

  • використовувати при вправах хобі та інтереси дитини;
  • демонструвати емоції (подив, радість, захоплення);
  • робити заняття для корекції уваги у молодших школярів цікавими, несподіваними, оригінальними (у вигляді ігор);
  • виконувати вправи регулярно і постійно (вдома, на прогулянці);
  • запастися терпінням і ні в якому разі не сварити дитину в разі невдачі, але хвалити.

Формуванню уваги молодших школярів в першу чергу сприяють мовні інструкції до завдань. Їх слід вимовляти чітко і покроково. Коли дитина відволікається, дорослий повинен доброзичливо залучити займається до продовження виконання завдання, наприклад, «Давай, домалюємо прапорець», замість «Не відволікайся!».

 

ДОМАШНІ ІГРИ НА УВАГУ


1. "Буква Е". У газеті або в журналі попросіть дитину за сигналом закреслити всі зустрічаються букви е. Дорослий теж може взяти участь у змаганні.

2. "Знайди слова". Приготуйте на аркуші паперу ряд букв, серед яких необхідно виявити слова: ПРНІСИДПОРМСАПОСОК (НІС, СОК та ін.)

3. "Предмети". Попросіть знайти навколо себе і назвати за 15 секунд предмети з певним кольором або формою.

4. Гра «Топ-Хлоп». Дорослий каже фрази-поняття, якщо вони правильні («Влітку жарко») дитина плескає, якщо неправильні («Ножем їдять») - тупає.

5. Гра «Лови - не лови». Дорослий кидає, а малюк ловить м'яч. Попередньо обговорюється умова, що ловити можна тільки тоді, коли буде сказано: «Лови!». Якщо м'яч кинутий без слів, його необхідно відбити.

Крім того, розвинути увагу молодшого школяра допоможуть різні ігри, які можна запозичити у дитячих журналах, наприклад, «Знайти відмінності» в 2 картинках, лабіринти тощо.

 


ІГРИ НА РОЗВИТОК УВАГИ В ШКОЛІ

 

1. «Друкарська машинка»

  Кожному гравцеві присвоюється 1-2-3 літери алфавіту ( в залежності від кількості учасників, щоб усі літери були розподілені). Потім придумується слово або фраза з 2-3 слів. На сигнал ведучого учні починають «друкувати». Коли слово буде «надруковане», всі дружно плескають.

2. «Муха»

  Для гри необхідна класна дошка з розкресленим на ній ігровим полем із 9 клітинок (3х3) і невелика присоска (або шматок пластиліну), яка виконує роль «дресированої мухи». «Муха» може пересуватися за командою з однієї клітинки в іншу. Стартове положення «мухи» - центральна клітка ігрового поля. Команди подаються учасниками гри почергово. При цьому потрібно слідкувати, щоб «муха» не вийшла за межі поля. Після цих пояснень починається сама гра. Вона проходить на уявному полі, яке кожен з учасників уявляє перед собою. Якщо хтось із гравців губить нитку гри або «бачить», що «муха» вийшла за межі поля, він подає команду «Стоп!» і, повернувши «муху» на центральну клітинку починає спочатку.

Ускладнювати гру можна збільшенням кількості клітинок (4х4) або кількості «мух». В останньому випадку команди подаються кожній «мусі» окремо.

3. «Хор»

Один із учасників гри - «відгадувач». Він виходить із приміщення. Інші гравці беруть 2-3 рядки з відомого вірша, і кожен учень отримує по одному слову. Входить «відгадувач». По команді ведучого учасники разом вимовляють кожний своє слово. Потрібно відгадати рядки з вірша. Якщо «відгадувач» не може впоратися із завданням, «хор» повторює слова вірша.

4. «Меблі»

Учасникам гри пропонують уявити себе якимось предметом інтер'єру і зайняти відповідні місця в приміщенні. Один із гравців - «господар» кімнати - ознайомлюється з інтер'єром. Його можна уявити за допомогою виразних поз учасників гри. Після цього «господар» виходить із приміщення. Проте, з'являється його «син» - пустунчик і робить перестановку у приміщенні. «Господар» повинен усе розставити так, як було.

5. «Які звуки повторюються?»

Варіант 1. Ведучий зачитує 4-5 слів, у кожному з яких зустрічається якийсь один звук. Наприклад: хліб - відро - пролісок - камінь. Учні визначають звук, який повторюється в кожному слові.

Варіант 2. Дається набір слів, у яких повторюються 2 звуки. Наприклад: книжка - нитка - тканина - нирка - ноги.

6. «Блискавка»

Діти читають в нормальному темпі текст. Цей текст переривається командою вчителя «Увага». І дається команда «Блискавка». Учні прискорюють темп до свого максимуму, пильнуючи, щоб не губилося розуміння прочитаного. По команді вчителя закінчують читати і рахують кількість прочитаних слів. Визначається переможець гри.

 

 

Джерело:

http://teacher.at.ua/publ/19-1-0-4947


В системі: гості - (1); користувачі - (0)